maandag 6 juni 2011

De fraaiste websites van "groene" stomerijen

Door diverse oorzaken hechten bedrijven en particulieren steeds meer belang aan duurzaamheid. "Duurzaamheid" is feitelijk een verzamelbegrip. Is het product of de dienst op milieuvriendelijke wijze tot stand gekomen? Hoe waren de werkomstandigheden? Werd een faire prijs betaald aan degenen die aan het product of de dienst werkten?  etc. etc.

Imagoprobleem
Soms leiden bedrijven enorme schade doordat ze negatief in het nieuws komen doordat de normen op het gebied van duurzaamheid overtreden. Bekende voorbeelden zijn de Brant Spar affaire van Shell en de activiteiten van dit bedrijf in Nigeria, de sweatshops van Nike en de recente olieramp van BP in de Golf van Mexico.

Perchloorethyleen
De textielverzorging heeft zo haar eigen problemen. Met name door de groeiende kritiek op het gebruik van perchloorethyleen (PER) door stomerijen. Hoewel PER door allerlei maatregelen niet langer het milieu belast (bodemverontreinging) en feitelijk geen gevaar meer vormt voor de medewerkers van stomerijbedrijven wordt steeds meer gebruik gemaakt van alternatieven. Het meest succesvol lijkt tot dusverre natreiniging met een aangepast wasproces en de reiniging met Green Earth. Eind 2010 werd bovendien het nieuwe, veelbelovende System K4 geintroduceerd.

"Groene" stomerij
Grote concerns, zoals Shell, BP, Nike etc. doen hun best om hun imago op te vijzelen door speciale campagnes en door zich te presenteren als zeer duurzaam qua bedrijfsvoering.

Veel stomerijen zijn inmiddels overgestapt op duurzamere reinigingsmethoden en presenteren dit als een belangrijk concurrentievoordeel. Sommige bedrijven profileren zich specifiek als "groen", zowel in hun presentatie als hun werkwijze.
De Franse keten Sequoia bijvoorbeeld noemt zich "Ecologische stomerij van de nieuwe generatie". Zij geeft daaraan inhoud door de reiniging met Green Earth, bezorging met elektrische voertuigen, de verkoop van milieuvriendelijke producten, hergebruik van waswater, LED-verlichting, een inrichting met milieuvriendelijke materialen en arbovriendelijke werkplekken. Deze thematische benadering kreeg ruime aandacht in de media, zoals blijkt uit een overzicht op de website.

Andere stomerijen en stomerijketens, zoals Blu-White Cleaners (USA), Jan's Cleaners (USA), Dry Green (UK), Finchdale Cleaners (Can), benadrukken ook sterk hun duurzame bedrijfsvoering.

"groene" wassalons
Vergelijkbaar is de benadering van sommige wassalons, zoas Tvatt 2000 (Zweden), Eco Express (Dld) en Green Lightning (USA), doorgaans uit het wat hogere segment. Een belangrijk verschil is daarbij wel dat wassalons niet hoeven af te rekenen met het negatieve stempel "chemisch", dat de media lange tijd op de stomerijen gedrukt hebben in verband met het PER gebruik.