Populariteit
Op de website www.textielservice.net staan relatief veel voorbeelden van websites van wasserijen, stomerijen en wassalons (coin laundries) in de Verenigde Staten. Een bezoek aan de stomerij of de wassalon is daar veel meer in de dagelijkse leven geïntegreerd dan in bijvoorbeeld Europa.
Waarschijnlijk heeft dat te maken met de houding van het publiek ten aanzien van de kledinghygiëne, maar ongetwijfeld ook met de populariteit van franchising. Net als bijvoorbeeld schoenreparatie leent textielservice zich immers sterk voor franchising.
Conceptkeuze
Hoewel het aantal wasserettes / wassalons in Nederland de afgelopen decennia sterk is teruggelopen telt deze sector diverse succesvolle bedrijven. Daaronder ook relatief jonge bedrijven, met soms vrij dynamische formules. Desondanks is het opzetten van een succesvol bedrijf niet eenvoudig en kunnen de resultaten flink tegenvallen. Belangrijk is vooral de keuze voor:
a. een goedkope formule met weinig of geen persoonlijke service.
b. een wat duurdere formule met relatief veel persoonlijke service.
Kritische succesfactoren zijn verder vooral de ligging en de keuze van doelgroepen. Deze facroren zijn vaak vrij sterk met elkaar verbonden.
Onbemande wassalon
Arbeid is de belangrijkste kostenpost, zodat sommige ondernemers kiezen voor het exploiteren van een of meer wassalons, waar geen personeel aanwezig is. De betaling, de bediening en de zeepdosering van de was- en droogautomaten regelt de klant zelf via een gebruiksvriendelijke, goed beveiligde automaat. Ingeval van storingen of andere problemen kan deze telefonisch contact opnemen met een servicemedewerker. Soms wordt de deur 's morgens via een elektronisch systeem geopend en 's avonds weer gesloten. Vaak is er tegenwoordig cameratoezicht. Afhankelijk van de ligging van het bedrijf is het risico van vandalisme doorgaans vrij gering.
Bemande wassalons
Wassalons met bedienend personeel bieden doorgaans meer diensten aan dan de mogelijkheid voor klanten om zelf hun was te doen. De meest gebruikelijke servicemodellen zijn daarbij:
a. een combinatie met een stomerij, waardoor het personeel toch al in de winkel werkt.
b. een full service wassalon concept, waarbij het wasgoed voor klanten wordt gewassen in de relatief "rustige" uren met een lage machinebezetting. De klanten - waaronder vaak ook kleine bedrijven, zoals horeca, slagers en kapsalons - betalen daarvoor graag wat extra.
Een bescheiden wassalon in de "warme winkel" stomerij zorgt, naast wat extra leven in de brouwerij, ook voor extra "traffic".
Prijzen van diensten
Het bieden van relatief veel service is vaak maar voor een beperkte doelgroep interessant. De klant schrikt al gauw van de prijs wanneer men de arbeid echt moet gaan doorberekenen. Een belangrijke uitzondering is daarbij vaak het wassen en strijken van overhemden. Vooral wanneer daarin voldoende omzet wordt gegenereerd om gebruik te maken van professionele finishapparatuur.